ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREOdbiorcy na rynku energii
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU
ZPUE SA


KONTAKT




TPA W POLSCE I NA ŚWIECIE
Udział odbiorców w rynku energii

Aktywny udział odbiorców w rynku energii polegający w praktyce na zakupie energii poza obecnym dostawcą możliwy jest dzięki tzw. zasadzie dostępu stron trzecich do sieci zwanej zasadą TPA (z ang. Third Part Access). Zasada ta oznacza możliwość korzystania z sieci Zakładu Energetycznego bez obowiązku kupowania od niego energii elektrycznej. W praktyce zasada TPA polega na możliwości kupowania energii elektrycznej u dowolnego wytwórcy lub innego podmiotu, zajmującego się handlem energią.

Od 1 lipca 2004 r. teoretyczną możliwość swobodnego wyboru dostawcy energii uzyskali odbiorcy prowadzący działalność gospodarczą (nie będący gospodarstwami domowymi).

W Polsce tylko nieliczni odbiorcy zdecydowali się na zmianę dostawcy energii elektrycznej. Większość odbiorców nadal pozostaje tzw. "odbiorcami taryfowymi" czyli kupuje energię w Zakładach Energetycznych, do sieci których są przyłączeni. Zgodnie z ustawodawstwem unijnym odbiorcy indywidualni, zużywający energię elektryczną na potrzeby swoich gospodarstw domowych uzyskają prawo do swobodnego wyboru dostawcy energii po dniu 1 lipca 2007 r.

Więcej o zasadzie TPA

TPA (Third Part Access) jest koncepcją, której historia sięga lat siedemdziesiątych, i która została sformułowana z myślą o potrzebie wdrożenia konkurencji do takich sieciowych sektorów infrastrukturalnych jak kolej i komunikacja. Wykorzystanie koncepcji w elektroenergetyce wydawało się szczególnie trudne ze względu na stopień skomplikowania procesu technologicznego (jego dynamikę, złożoność sterowania hierarchicznego, moce źródeł niewspółmierne do mocy odbiorców itp.).
Okazało się jednak, że również w elektroenergetyce jest możliwe zastosowanie TPA. Oczywiście, zasada ta w poszczególnych wdrożeniach znacznie się różni, szczególnie dlatego, że po wdrożeniu TPA opłata przesyłowa staje się, w mniejszym lub większym stopniu, narzędziem przenoszenia różnorodnych rodzajów kosztów, których na otwartym rynku nie da się pokryć.
Za najbardziej modelowe wdrożenie można przyjąć rozwiązanie według ustawy Energy Act uchwalonej przez Kongres USA w 1992 roku. Zgodnie z właściwością Kongresu zasada TPA zapisana w ustawie Energy Act odnosi się tylko do sieci przesyłowej. W rezultacie ustawa stała się podstawą rozwoju konkurencji na rynku hurtowym energii elektrycznej w USA, z udziałem utilities, wytwórców (nie posiadających kontraktów długoterminowych), a także nowych podmiotów - przedsiębiorstw obrotu energią elektryczną. Oczywiście, zastosowanie TPA do sieci przesyłowej w USA nie pociągnęło za sobą zwiększenia opłat za usługi przesyłowe tymi sieciami o dodatkowy składnik w postaci stranded costs 1), bo w szczególności nie łączyło się z otwarciem rynku energii elektrycznej dla odbiorców.
Dwoma reprezentatywnymi, chociaż różniącymi się przypadkami zastosowania zasady TPA do sieci rozdzielczych są Wielka Brytania i Kalifornia. Różnica między tymi przypadkami wynika stąd, że w Wielkiej Brytanii otwarcie rynku energii elektrycznej dla odbiorców połączone było z prywatyzacją. W Kalifornii otwarcie następowało w warunkach istniejącej już prywatnej własności w elektroenergetyce.
Zgodnie ze strategią rządu wycena prywatyzowanych przedsiębiorstw elektroenergetycznych w Wielkiej Brytanii została przeprowadzona przy założeniu, że będą one działały na otwartym rynku. Dzięki temu stranded costs nie pojawiły się przy otwieraniu rynku w postaci odrębnego problemu. (Inną natomiast sprawą było ustanowienie specjalnego podatku na energię elektryczną, przeznaczonego na okresowe wspomaganie na konkurencyjnym rynku przedsiębiorstwa wytwórczego Nuclear Electric, które na początkowym etapie reformy zostało wyłączone z prywatyzacji). W Kalifornii problem pokrycia stranded costs i ich włączenia do opłaty przesyłowej przy otwieraniu w końcu lat dziewięćdziesiątych rynku energii elektrycznej dla odbiorców urósł natomiast do pierwszoplanowej rangi.

1) Koszty niezamortyzowanych mocy wytwórczych, których nie da się pokryć na otwartym rynku ze względu na niekonkurencyjność tych mocy.
źródło: z art. Prof. J. Popczyka, CO DALEJ Z ELEKTROENERGETYKĄ ?


KOMENTARZE ( 2 )


Autor: JAwlawan 09.09.2008r. 10:32
W symbolice instalacji energetycznych np; 3MWe podawany jest w angielskim tłumaczeniu (np. 1,2 tpa) Co oznacza ta... pełna treść komentarza
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: GNowacz 26.11.2008r. 16:43
jakie sa przyklady wdrozen zasady TPA na swiecie i Polsce dla odbiorcow masowych - np sieci sklepow, serwisu itp ?... pełna treść komentarza
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 2 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2017
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE